אם חשוב לך מה העובדים שלך אומרים עליך. אם חשוב לך להיות משמעותי ומטביע חותם בארגון שלך מכוח המנהיגות שלך ולא מכוח הסמכות, המאמר הזה נועד בשבילך.
מנהלים טובים יש, חלקם אפילו טובים מאוד. מנהיגים ניהוליים הרבה פחות.
בשיחה בשבוע שעבר שאל אותי גיל, לקוח שממלא תפקיד בכיר בארגון בינוני – האם אני יכול להפוך ולהיות מנהיג ניהולי. כהרגלי, שאלתי אותו למה אתה מתכוון ?
בני הגדיר את מעמדו בארגון כמנהל מצליח שזוכה להערכה גבוהה מצד המנכ”ל והיו”ר.
אז מה מפריע לך שאלתי? אני לא נתפש מספיק כריזמטי ועוצמתי. אני לא מרגיש שאני זוכה למספיק הערכה על המאמצים שאני משקיע והתוצאות שאני מביא.
היצבתי בפניו את תפישתי לגבי מנהיגות ניהולית שמורכבת לדעתי משלושה עוגנים.
* חזון ואסטרטגיה – ממוקדים, ברורים, כמיתים וויזואליים.
* קבלת החלטות – מהירה, שקולה, ברורה, מובנת עם לוגיקה שניתן להסבירה בפשטות.
* שותפות ורתימה – המשמעות העובדים חשים תחושה של שותפות ומעורבות והם נרתמים ומונעים לפעולה לקידום היעדים והמשימות.
לכאורה, טרם פגשתי מנהל או מנהלת שיעידו על עצמם שאינם מביאים איתם חזון ממוקד, אסטרטגיה ברורה, קבלת החלטות נבונה וכי הכפיפים להם שותפים ונרתמים.
בפועל מעט מנהלים מביאים עימם מנהיגות ניהולית, האם זה כרוך במחיר אישי או מאט את ההתקדמות בקריירה, ממש לא. האם זה פוגם בארגון בטווח הקצר לא, בטווח הבינוני מעט, בטווח הארוך הרבה יותר.
אם כך למה מנהיגות ניהולית חשובה?
כשאתה פועל מתוך מנהיגות ניהולית חייך לטווח הבינוני והארוך קלים יותר. בקלות יתירה תמצא את האנשים הטובים והמתאימים ביותר לעבוד אתך. הדרך תהיה ברורה ותמנע ממך מאבקים כוחניים והפעלת סמכותיות להשגת היעדים והמטרות שלך. אתה תפתח מנגנון של “שגרירים” שלך שישפרו את מעמדך והמיצוב שלך בארגון הנוכחי וב”גילדה” אליה אתה שייך. בנוסף, את סוג וכמות ההצעות שתקבל מארגונים אחרים.
מהו מבחן המנהיגות הניהולית ומה הציון שלך בו ?
- כמה מהעובדים שלך יודעים לדקלם את החזון שהתווית?
- כמה מהעובדים שלך מצליחים לדמיין ויזואלית את החזון שאתה מדבר עליו ?
- לכמה מהעובדים שלך ברורה האסטרטגיה אליה אתה מוביל?
- כמה מהעובדים מאמינים באסטרטגיה אותה אתה מוביל?
- מה העובדים אומרים במסדרונות על האסטרטגיה שאתה מוביל?
- כמה מהעובדים, מהלקוחות ומהספקים מאמינים שתשיגו את האסטרטגיה והחזון שבניתם?
- מה התהליך בו אתם מקבלים החלטות?
- מה ההלימה בין קבלת ההחלטות שלך לבין החזון והאסטרטגיה?
- עד כמה ההחלטות שלך מחוברות למצפן ברור?
- עד כמה קל וניתן להסביר את ההחלטות שלך?
- מה הדרך בה אתה יוצר שותפות עם הכפיפים והמקבילים לך?
- מה החשיבות שאתה מייחס לדיונים וסיעור מוחות?
- מה המקום שאתה נותן לכאלה שמביעים דעה או גישה מנוגדת לשלך?
- מה הדרך והסובלנות שאתה מגלה לכאלה שמאתגרים את החלטותיך?
- מה הדרך בה אתה רותם אחרים למשימות שחשובות לך?
- מה הדרך בה הכפיפים לך מציגים את החלטותיך?
- מהי הדרך שלך להניע את העובדים הכפופים לך לפעולה?
- מהי רמת שביעות הרצון של העובדים ממך ומה הם אומרים?
- איך אתה יודע מה חושבים עליך?
מהי מנהיגות ניהולית ומה הדרך להגיע אליה?
- חזון ואסטרטגיה
- קבלת החלטות
- שותפות ורתימה
חזון – הוא התמונה המיטבית אליה אתה שואף להוביל את הארגון בראשו אתה עומד. כולם רואים עין בעין את החזון ושואפים יחדיו להגיע אל אותה תמונה מיטבית. במידה ובעיני חלק מהעובדים בארגון ההסתכלות היא שונה ומגוונת. המנהיגות הניהולית אינה עובדת.
שאלות בנושא החזון:
– האם החזון הארגוני שלך ברור לך?
– האם החזון הארגוני שלך ברור למנהלים ולעובדים שכפופים אליך?
– האם כולם מחוברים לאותה מטרה?
– מה היה התהליך של בניית החזון וכמה מהעובדים בארגון היו מעורבים בבנייתו?
– מה הספק שעולה אצל העובדים בארגון והאם נתת לו מקום בתהליך בניית החזון?
אסטרטגיה – היא האג’נדה שאליה אתה מוביל את הארגון אותו אתה מנהל, לאן הולכים? איך עושים זאת בדרך הטובה ביותר? עם אילו יכולות ליבה אנו יוצאים לדרך ומה יכולות הליבה אותן עלינו להוסיף לרכוש.
שאלות בנושא האסטרטגיה:
– האם האסטרטגיה מובנת לך ולעובדים בארגון?
– כמה האסטרטגיה כמיתה ומדידה?
– האם יכולות הליבה והערך המוסף שלהם ברורים לך ולעובדים?
– האם העובדים בארגון שלך רואים את עצמם כחלק מהאסטרטגי?
* עד כמה מ – 1-10 העובדים שלך מאמינים באסטרטגיה וביכולת שלה להתקיים?
קבלת החלטות – ניהול הוא בעצם קבלת החלטות בבניית החזון, האסטרטגיה, גיבוש ההנהלה והצוות, החלטות עסקיות, ובכלל תהליך קבלת ההחלטות. תהליך קבלת ההחלטות שלך וההחלטות עצמן הם העדות לעמוד השדרה והמצפן הניהולי שלך. קבלת ההחלטות מעידה על הדרך האמיתית בה אתה חושב ופועל. האם אתה פועל מתוך מקום פנימי ברור ומובן או שאתה מתנהל מתוך פחד או לחילופין כתגובה למה שמצופה ממך.
שני מבחנים מרכזיים בקבלת החלטות והם: 1. ההלימה של כל החלטה עם החזון והאסטרטגיה. 2. תהליך קבלת ההחלטות.
שאלות בנושא קבלת החלטות:
– מה המצפן שלך בקבלת ההחלטות? מה מנחה אותך בקבלת החלטות?
– האם תהליך קבלת ההחלטות שלך הוא מובנה ויש לך בהירות איך אתה מקבל החלטות?
– מה התהליך שלך בקבלת החלטות?
– מה המטרה שלך בקבלת החלטה ואת מי ההחלטה משרתת, אותך, את הארגון, אדם ספיציפי , את הלקוח, עד כמה קל וברור להסביר את ההחלטה שקיבלת?
– מה המוטיבציה המרכזית שמנהלת אותך בקבלת החלטות – פחד, תקוה, תגובה, פרואקטיביות?
– מה חשוב לך שיאמרו על ההחלטות שלך ומי?
– מה המקום של הטייס האוטומטי שלך בקבלת החלטות?
– מה המקום שתופשות הפרדיגמות שלך בהחלטות אותן אתה מקבל?
שותפות – מונח שגור בעולם הניהולי הוא collaboration – המשמעות היא מעורבות ושותפות בארגון ביצירת שפה, תהליך קבלת החלטות, תהליכי עבודה, עבודת צוות, מטרות משותפות. מנהלים נבחנים בשותפות שהם מייצרים ואיך העובדים והמנהלים בארגון משדרים ומשגררים את ההחלטות שקיבלת. היכולת ליצור תחושת שותפות מחייבת להאמין כי שותפות, סיעור מוחות, דיונים בהם כולם באים לידי ביטוי, משימות צוותיות, פרגון ומתן משוב חיובי להצלחות ונצחונות קטנים. למה זה חשוב – כי העובדים שכפופים אליך רוצים להרגיש כי גם להם יש תרומה בהישגים ומשמעות בעיניך. אגב, הדבר הזה נכון בכל מערכת יחסים אישית או עסקית.
השותפות נשענת על:
– אינטליגנציה רגשית מולדת או נרכשת.
– יכולת הקשבה מולדת או נרכשת.
– סובלנות וסבלנות.
– מתן מקום לאחר.
– מתן מקום לדעה שונה.
– אמונה בבני אדם.
שאלות בנושא השותפות:
– עד כמה חשוב לך לשתף אחרים בהתלבטויות שלך ובקבלת ההחלטות שלך?
– כמה זמן אתה מקדיש לסיעור מוחות אמיתי?
– בדיונים כמה זמן אוויר אתה תופש וכמה מקום אתה נותן לאחרים?
– מה אומרים עליך במסדרונות?
– עד כמה העובדים “משגררים” אותך בנאמנות?
– מה הפערים בין מה שאתה חושב ועושה לעומת מה שהעובדים שלך אומרים ועושים?
– כמה קל לך להעביר משימות והנחיות וכמה מאבקים גלויים או סמויים אתה נאלץ לנהל?
– כמה מהעובדים שלך היו רוצים להמשיך לעבוד איתך אם היתה להם אלטרנטיבה ומאיזו סיבה?
– מה התהליכים והכלים בהם אתה משתמש להגברת השותפות בארגון שלך?
– כמה באמת חשוב לך לפעול בשותפות?
מנהיגות ניהולית היא תפישה נרכשת שהרווח בצידה גדול, ניתן לחיות בלעדיה עדיף כשהיא קיימת לצידך.